PowerMama®

Veel vrouwen willen gedurende de zwangerschap blijven sporten en na de bevalling zo snel mogelijk weer fit zijn. Een zwangerschap en bevalling vragen echter heel wat van je lichaam. Het is dan ook
verstandig om voldoende rust te nemen en het sporten tijdens en na je zwangerschap verantwoord aan te pakken.
Hoe doe je dat? Studio Ohana biedt het PowerMama trainingsprogramma aan, speciaal voor vrouwen die willen sporten tijdens de zwangerschap en/of na de bevalling.
Tijdens het PowerMama® Programma ga je onder deskundige begeleiding 8 weken aan de slag. De training heeft aandacht voor core, bekken- bodem, balans, kracht en cardio oefeningen en ademhalingstechnieken. Het doel van de  training is om fit te blijven tijdens je zwangerschap en je na de bevalling klaar te stomen om (weer) deel te nemen aan reguliere trainingsprogramma’s. 
VOORDELEN:
– Trainingen worden gegeven door een vrouwelijke gecertificeerde personal trainer die gespecialiseerd is in sporten tijdens en na de zwangerschap
– Voorkom blijvende lichamelijke klachten zoals urineverlies of diastase  (wijkende buikspieren)
– Sterkere buik- en bekkenbodemspieren
– Meer uithoudingsvermogen (ook handig tijdens de bevalling!)
– Betere doorbloeding van de baarmoeder en placenta tijdens zwangerschap, wat je kindje alleen maar ten goede komt.
Als je geen oppas hebt kun je je kindje meenemen.

Waarom deelnemen?

Als je tijdens je zwangerschap of na je bevalling wilt sporten en niet weet waar je rekening mee moet
houden, kunnen er blijvende lichamelijke klachten ontstaan. Gemiddeld één op de vier volwassen
vrouwen heeft last van klachten aan de bekkenbodem zoals ongewild urineverlies tijdens inspanning
en drie op de tien vrouwen houdt na de eerste zwangerschap een lichte diastase (wijking van de
buikspieren). Bij meerdere zwangerschappen neemt de kans op een diastase toe. Een verzakking of
prolaps is ook een nare klacht die kan ontstaan door verkeerd trainen.
Om dit te voorkomen hebben je buikspieren en bekkenbodemspieren tijdens en na de zwangerschap
extra aandacht nodig. Als je buikspieren na de bevalling nog niet hersteld zijn of je
bekkenbodemspieren nog niet sterk genoeg zijn is het van belang daar éérst aan te werken. Tijdens
de trainingen van het Powermama Programma wordt hier door middel van verschillende oefeningen
aandacht aan besteed.
Het doel van de trainingen is om fit te blijven tijdens je zwangerschap en je na de bevalling klaar te
stomen om (weer) deel te nemen aan reguliere trainingsprogramma’s. Daarnaast laten we je
kennismaken met CrossFit. Je hebt na afloop een goede basis opgebouwd op het gebied van kracht en
uithoudingsvermogen en je weet waar je op moeten letten tijdens het sporten. Zo beheers je een
goede ademhaling, co-contractie spierkorset en heb je een goed bewegingspatroon.

Wat houdt het in?

Het trainingsprogramma richt zich op het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen. We starten
met uitleg over houding, diastase en bewegingspatronen. Ook bespreken we de zwangerschap en
bevalling en de gevolgen die je daar van kunt ondervinden. We bekijken wat jouw sterke en zwakke
kanten zijn en waar je meer aandacht aan kunt geven.
Tijdens de trainingen werken we aan een sterke core, het versterken van grote spiergroepen en de
bekkenbodemspieren. Dit alles door middel van functionele bewegingen. Ook maak je elke week
kennis met CrossFit fundamental movements zoals air squat, front squat, shoulder press en deadlift.
Het PowerMama Programma is samengesteld door de Core Academy en is afgestemd met een
verloskundige en een bekkenfysiotherapeut. De trainingen worden gegeven door een gecertificeerde
trainer die gespecialiseerd is in sporten tijdens en na de zwangerschap.

Voor wie?

Het PowerMama programma is voor vrouwen die zwanger zijn, recent zijn bevallen en voor vrouwen
die tot twee jaar na de bevalling het sporten willen oppakken. Bij een vaginale bevalling zonder
complicaties kun je in principe na 6 weken al beginnen met sporten. Bij een keizersnede is dit meestal
8 tot 10 weken. Vrouwen die al aan CrossFit doen of al enige tijd sporten, maar klachten ervaren aan
buik, rug, bekken of bekkenbodem, zijn ook welkom om mee te doen.